Címkék

filmajánló (1) London (1) politika (1) trek (1)

HTML

Spockcooper

Friss topikok

  • desmondwallace: Én benevezek rá. (2012.10.28. 20:00) 247°F

Címkék

Külső feed

Houston we have a problem

Én mondom, a Spocky.

2013.11.02. 12:53 SpockCooper

Mérsékelten SPOILERES Szupercella kritikám

Szeretném néhány mondatban leírni, hogy miért volt nagy csalódás számomra a Szupercella. 

A film történetével kezdem, hogy azoknak is érthető legyek, akik nem látták még.

Stallone karaktere (a továbbiakban Stallone) egy börtönök biztonsági rendszerét tesztelő kvázi szabadulóművészt játszik. A film azzal kezdődik, hogy bemutatja, hogyan szökik meg egy átlagos amerikai fegyintézetből. A módszer egyszerűen nevetséges. Stallone feltérképezi a börtönt és úgy látja, hogy a magánzárkákból (SHU Special Housing Units) könnyebb megszökni, így verekedést kezdeményez az udvaron, hogy odakerüljön.

 A szökés részleteinek taglalása nélkül egyszerűen csak röhejesnek és hiteltelennek nevezem Sly szökési módszerét. Nem, nem minden szökés nevetséges a filmekben, sőt nem egyszer szöktek már meg elítéltek börtönből az USA-ban, lehetett volna példát venni ezekből a megtörtént esetekből és valószerűbb szökési módot írni a forgatókönyvbe. 

Stallone tehát megszökik és másnap bemegy a cége irodájába, ahol a recepcióssal folytatott beszélgetésből kiderült, hogy Sly az előző legalább 5 hónapot börtönben töltötte.  Jelentkezik egy új ügyfél, aki egy titkos nemzetközi börtön biztonsági rendszerét kívánja teszteltetni hősünkkel. Veszélyes megbízásnak tűnik, de a szokásos megbízási díj dupláját fizeti, 5 millió dollárt. Úgy tűnik Sly 5 hónapot börtönben töltött mire sikerült megszöknie, majd szabadulása utáni másnap az új megbízást követően elindul egy másik börtönbe. Erre mondom én azt, hogy ha valaki az egész életét börtönben tölti, akkor teljesen mindegy, mennyi pénzt keres, mert nem tudja elkölteni. Mindenképpen indokolt lett volna valami ünneplés a sikeres szökés után, egy jelenet a pihenésről, vakációról és egy "3 hónappal később" felirat után hihetőbb lett volna, hogy Sly elindul egy újabb börtönt tesztelni. 

Izgalmas fordulat: útban a szuperbörtön felé, Stallonét elrabolják, elkábítják, majd egy modern börtönben találja magát. Az új börtönben találkozik Arnold Schwarzeneggerrel, aki felfigyel rá, hogy Sly a szökésen töri a fejét, társulnak a közös cél érdekében. 

Sorozatos kapcsolódások:

Sam Neill, mint börtönorvos úgy kapcsolódik sorozathoz, hogy a színész nemrégiben még az Alcatraz című, szintén börtöntémájú sorozatban szerepelt. 

Jim Caviezel, mint börtönigazgató csillagos ötöst érdemel a castingosnak. Ő a Person of Interest sorozatban egy mindent látó (Echelonhoz hasonló) minden kamerára rácsatlakozó mesterséges intelligencia tippeit kibogozva igyekszik szolgálni a közjót. Érdekes volt a másik oldalon látni, a kamerák képeit egy helyen ellenőrző irányítóteremben.

A film hemzseg a nevetséges megoldásoktól. Ha a kilencvenes évek elején készült volna a Kommandó és a Rambo után, akkor elfogadható lett volna, de a forgatókönyv nem vette figyelembe azt, hogy hiába akarja a műfaja újraidézni azt a stílust, amely naggyá tette a két főszereplőt alakító színészt, eltelt 20 év és közben ezernyi akciófilm és akciósorozat készült, amely fokozta a nézők elvárásait.

A probléma lényege az, hogy az emberek ma már tudják, hogy milyen egy börtön és milyen szökési módszerek irreálisak. Honnan ismerik a börtönöket a nézők? Olyan sorozatokból, mint az OZ vagy mint az Orange is The New Black bár az utóbbi sokszor inkább egy zsúfolt kollégiumra emlékeztet. Az Orange is The New Black magánzárkás epizódja hiteles volt, jól bemutatja azt az elviselhetetlen unalmat és ingerszegény környezetet, ami már-már az őrületbe kergeti az elzártat.  Tele vannak börtönökről szóló dokumentumfilmekkel az ismeretterjesztő csatornák. Én legutóbb ezt a Felon nevű Val Kilmer filmet láttam börtön témában, aki azt látta szerintem nem tudja élvezni ezt a képtelenségek miatt. Emlékeztek a Fortress filmekre Christopher Lamberttel? Na azok jó börtönfilmek voltak!

Még egy példa a képtelenségekre: a szökés közben főhőseink leterítenek pár őrt és elveszik a fegyvereiket, amelyekben ÉLES lőszer van. Azt, hogy az őrök nem járkálnak éles lőszerrel a rabok között már évtizedek óta tudja mindenki, aki látott már börtönfilmet. 

A filmnek millió más hibája is van, de felesleges lenne kitérnem rájuk. Persze lehet azt mondani, hogy bármely filme bele lehet kötni és listát írni a logikátlanságokról. Ennek a filmnek az a fő problémája, hogy egy olyan környezetben játszódik, amely ismerős a nézőnek és jobban szemet szúrnak a képtelen megoldások. Mondandóm lényege tehát az, hogy ma már sokat nőttek a nézők elvárásai, illetve sokkal jobban ismerik a börtönöket.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://spockcooper.blog.hu/api/trackback/id/tr85610117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása